Greetings from between arrival and departure, 2005. ‘Recto’ from a postcard designed by Julia Schonlau (Agathe Jacquillat & Tomi Vollauschek, Cartes Postales)
‘Verso’ from a postcard returned to the sender (bought in a postcard market, in Paris, in may 2009). Postcards returned to the sender compose a specific subject explored by collectors.
Os postais são objectos de correspondência tradicionais normalmente enviados sem envelope. Eles reproduzem imagens de cidades, monumentos, homens, mulheres, obras de arte, produtos... Por um lado, as suas imagens são frequentemente estereotipadas, repetitivas, “chatas” (Martin Parr, Boring Postcards). Por outro lado, cada postal corresponde a um episódio singular, quer devido à sua mensagem, quer ao itinerário incerto que atravessa entre o remetente e o destinatário (Jacques Derrida, La carte postale). Assincrónico e lento, o postal exige uma travessia de distâncias espaciais e temporais, que ligam e desligam o remetente e o destinatário. Num tempo em que as relações pessoais se estabelecem progressivamente através de mensagens instantâneas e directas por sms, chat ou e-mail, os postais ainda têm um ‘on’ e um ‘off’. Ao contrário das mensagens electrónicas, o postal enviado está sempre ancorado a um itinerário entre um ponto de partida específico e um endereço de chegada concreto. Projectos de postais recentes, como o Postcrossing, são criados por "pessoas que gostam de receber correio" de verdade, e combinam a prática tradicional de envio com as ferramentas da Web 2.0.
Postcards are traditional objects of correspondence, normally sent without envelope. They reproduce pictures of cities, monuments, men, women, works of art, products... On the one hand, postcard pictures are usually stereotyped, repetitive, “boring” (Martin Parr, Boring Postcards)... On the other hand, each postcard comprises a singular episode, because of its message and because of its uncertain travel between the sender and the receiver (Jacques Derrida, La carte postale). Asynchronic and slow, the postcard obliges the crossing of temporal and spatial distances, which connect and disconnect the sender and the receiver. In a time when personal relationships are reinforced by direct and instant messages through text-messaging, chats and emails, postcards still include an “on” and an “off”. In contrast to electronic messages, the sent postcard is always anchored to an itinerary between a specific geographical point of departure and a concrete address of arrival. Recent postcard projects, such as Postcrossing, are created by "people who like to receive real mail", and they combine the traditional sending practice with the Web 2.0. tools.
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