Thursday, July 2, 2009

Postcards and Comics, from 'picture letters' to 'picture books'

Postcard's recto published by the postcard collector and comics fan Geraldo Lino, in his blog Divulgando Banda Desenhada (July, 2008)

A relação entre a banda desenhada e os postais foi primeiramente inspirada por coleccionadores como o bloguista português Geraldes Lino, que acumula postais sobre BD. No entanto, a ligação entre os postais – que são vistos como cartas “light” - e a BD - que é frequentemente considerada como literatura “light” – pode ser pensada noutras perspectivas. Os “livros aos quadradinhos” podem ser definidos como um meio gráfico no qual as imagens são usadas para compor uma narrativa sequencial. Os postais podem de modo semelhante ser considerados como um meio gráfico no qual as imagens são usadas para compor uma mensagem pessoal. A proximidade ambígua entre imagens e palavras pode ser igualmente observada na BD e nos postais. Além disso, postais e BD são mass media que se popularizaram na mesma época, no século XX. Finalmente, os postais resultantes de criações artísticas (mailart, design) e a banda desenhada relacionam-se ambos com culturas ‘underground’ e com práticas artísticas marginais. Mesmo se a maioria das ‘cartas de imagens’ são objectos turísticos e a maioria dos ‘livros de imagens’ são expressões artísticas, certo é que ambos se prestam a uma singular mistura de popularidade, marginalidade e apropriação artística.

The relationship between comics and postcards was first inspired by some  collectors, such as the Portuguese blogger Geraldes Lino, who accumulates postcards about comics. Although, the connection between postcards - which are “light” letters - and comics - which are often considered as “light” books - can be thought in other perspectives. Comics can be defined as a graphic medium in which pictures are utilized in order to convey a sequential narrative. Postcards can be similarly considered as a graphic medium in which images are used in order to convey a personal message. The ambiguous proximity between images and words can be equally observed in comics and postcards. Moreover, they became popular mass media at the same epoch, in the XXth century. Finally, artistic postcards (from mail art, design...) and comics are similarly related to underground cultures and to marginal artist practices. Even if most ‘picture letters’ are tourist objects and most ‘picture books’ are an artistic expression, they can both perform a singular combination of popularity, marginality, and artistic appropriation. 

No comments: